Pages

Friday 9 May 2014

CARA IRON MANIK JENIS DIAMOND : BUAT SENDIRI

Assalamualaikum semua.. sihat ke tidak.. hehehe..
hari ni tetiber rasa rajin pulak nak share cara-cara melekatkan manik diamond kat baju dengan menggunakan iron kat rumah sahaja.. baju uols kalau nak cantik lagi meletop kena la tambah manik-manik okay..
cara yang aku nak share ni semenangnya style aku sendiri.. xde amik mana-mana tutorial okay. kalau sama tu mungkin kebetulan aje.. ape yang penting sekarang, baju uols cantik dan meletop.. haha.

aku saje nak share benda ni bukan ape, sebab ianya mudah sangat nak buat, dan aku pernah tengok ade sorang makcik ni siap hantar kedai nak buat manik uh, padahal mudah je kot macam omputeh cakap "easy like peanut" gituh.. hahaha. pastu bila kau dah hantar ke kedai.. upah dia toksah cakap la kan..so daripada korang kena bayar untuk benda yang mudah.. rasanya macam tak berbaloi pulak..dan itulah sebab aku nak share neh.. so now, fokus!! walaupun ayat sedikit berbelit..kikiki..

ape yang korang perlukan? first of course la manik jenis diamond yang cantik meletop-letop ok.. macam manik ni ade macam-macam harga.. kalau kau beli yang jenis swarovski tu memang la mahal cik abang kakak sekalian.. sebab shining dia lain macam sikit, kalau kau tu mak datin berbaloi la pakai.. sebab function kau mesti gempak punya kan. ececeh.. so kalau rasa just ordinary person, pakai yang biasa sudah.. kalau sape duk kat terengganu, aku pernah pergi satu kedai nama MEGALACE.. dia ade jual manik jenis diamond neh.. dlm RM5.00 je sepeket.. murahnya.. ye ke? pegi la tengok sendiri.. kalau kat DESA MURNI lagi murah.. hahaha..

gambar first yang aku tunjuk inilah swarovski.. dia punya detail tu.. emm.. ni mau sebijik RM5.00 okay.. kalau dah minat tak salah kann..heh.. boleh jugak fefeeling mak datin.

okay, yang ni pulak manik biasa aku pakai.. ahhahaha.. so sepeket RM5.00, dapat la dalam 25 biji kot kalau tak silap.. ntah la aku tak ingat.. korang pergi la check sendiri ok..

bahan-bahan lain yang korang perlukan, penyepit manik biasa orang pakai untuk masukkan benang untuk mesin jahit tepi.. iron baju, dan kertas.. kertas? nanti aku bagitau kenapa eh.. sabau..

first korang susun la manik tu kat atas baju korang.. ikut la korang nak susun cara macammana pun.. ade aku kesah? kekeke.. gurau je. kalau aku suka susun ikut corak bunga kat baju uh.. biasanya kalau baju corak bunga nampak kosong je, bukankah sangat membosankan?
lepas dah susun, korang alas selai kertas kat dalam baju tu, supaya bila korang tekap manik tu dengan iron nanti gam dia tak terlekat kat baju bahagian belakang. nampak tak pic sebelah kanan uh aku masukkan kertas dalam baju uh.. nampak kan?

lepas tu letak pulak lagi selai atas manik yang dah disusun tadi.. then baru tekap dengan iron yang sudah dipanaskan.. iron tu jgn pakai suhu maximum.. sedang-sedang je. sambil korang tekap tu baca la selawat dalam dua tiga kali.. rasa-rasa manik tu dah melekat angkat la iron tu.. kenapa letak kertas? ye la. kalau iron tu terpanas sangat kertas tu terbakar dulu, bukan baju korang.. haha. tengok kertas yang aku pakai neh, dah jadi kuning pun.. tapi yang penting baju aku selamat.. okay la aku mengaku disini, sebelum ni memang penah baju terbakar masa iron manik neh.. haha. perasaan masa tu rasa cam menyesal gila p iron manik uh.. konon-konon nak tambah meletop alih-alih hampeh kot.. insaf sudah..

eh eh.. ni dah kenapa letak gambar sendiri ni.. apekah kaitannya? okay, sila fokus pada bahagian bahu tu? amacan rasa meletop tak? jangan jeles eh.. hikhik.

kalau korang perasan, style kampung sangat yang aku share ni kan? ye la kalau korang nak beli alat untuk tekap manik uh mahal woo.. aku pun just pakai cara neh je.. bukan lama pun.. 30 minit siap.. malah cantik lagi aku iron.. ahhaha...

kalau ade kekurangan boleh share dekat komen ok.. ape-ape pun selamat mencuba.. 

enjoy..
"your own style"

12 comments:

  1. ooo..cmtu rupanya nak tmpal manik ni..selama ni main hentam je tampal smpi baju jadi berkedut2..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. kann.. so lepas ni insyaAllah dah tak berkedut eh baju tu. ye la kita pakai iron rumah je kan.. anyway thanks for reading.

      Delete
  2. owww..ingatkan selama ni letak terus manik dkt seterika then da cair gam tampal terus pd baju..hehe

    ReplyDelete
  3. nak tanye sikit..letak gam ape eh.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. manik jenis ni memang ada gam bwh dia. haha

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. nice sngt... cmner ek nk tmpal untuk bawal lak??

    ReplyDelete
  6. kalu pada tudung bawal nak susun macam mana ye

    ReplyDelete
  7. Salam , sy selalu ada masalah nak lekatkan manik . Manik selalu tertanggal bila selesai buat kerja .Manik ney yang bermasalah @ sy yang bermasalah ? 😆😆

    ReplyDelete
  8. Mcm senang je...nanti nak try buat la

    ReplyDelete
  9. Ooo saya ingt nk kena tbalik kan bj tu dulu so.. manik dr luar baru gam bole melekat.. xsangka pulak bole je buat camni.. tq

    ReplyDelete
  10. Kalau ikut step diberikan ini memang mudah manik² 3D akan melekat. Alas manik tu kalau tak ada sticker transfer film tahan panas, boleh guna baking paper yg buat kek tu kan. Thanks share yea <3

    Galeri Artie
    ^^^^^^^^^^^^

    ReplyDelete